CASE AUTH/2407/6/11

NO BREACH OF THE CODE

GENERAL PRACTITIONER v BOEHRINGER INGELHEIM

Promotion of Pradaxa

A general practitioner alleged that the June 2011
edition of The British Journal of Cardiology
contained disguised promotion of Pradaxa for
the prevention of stroke/systemic embolism in
patients with atrial fibrillation for which it was
not licensed. Boehringer Ingelheim had applied
to the European Medicines Agency (EMA) to
extend the marketing authorization to include
prevention of stroke and systemic embolism in
atrial fibrillation.

The complainant noted that the news in brief
section referred to the positive opinion issued by
the EMA for Pradaxa for this unlicensed
indication and the fact that this was based on the
subgroup analysis of the Randomized Evaluation
of Long-Term Anti-coagulant Therapy (RE-LY)
study. The information about Pradaxa was
indirectly linked to the back cover of the journal
which featured a Boehringer Ingelheim
advertisement entitled ‘Stroke In Atrial
Fibrillation’. It was clear that whilst Pradaxa was
not mentioned, the advertisement was intended
to allow readers to associate it with the
information about Pradaxa referred to within the
journal. The job code prefix ie DBG for
dabigatran, for this advertisement also appeared
in other Pradaxa promotional materials which
further suggested that the advertisement was
intended to be disguised promotion of Pradaxa.

The detailed response from Boehringer
Ingelheim is given below.

In relation to the news items, the Panel noted
that complaints about articles in the press were
considered on the information provided by the
pharmaceutical company or its agent to the
journalist and not on the content of the article
itself.

The title of the first news item in the British
Journal of Cardiology was ‘Positive opinion for
dabigatran in AF’. A press release issued by
Boehringer Ingelheim, entitled ‘Dabigatran
etexilate (Pradaxa) recommended for approval in
atrial fibrillation for stroke prevention in Europe’,
contained information about the positive opinion
from the Committee for Medicinal Products for
Human Use (CHMP) for the use of dabigatran for
stroke prevention in patients with atrial
fibrillation. The press release also stated that this
positive opinion was based on the results of the
RE-LY study (Connolly et al 2009 and 2010). The
Panel noted that the Notes to Editors section of
the press release stated that dabigatran was not
licensed in the UK for the prevention of stroke
and systemic embolism in patients with atrial

Code of Practice Review November 2011

fibrillation. It also provided information about
RE-LY.

The Panel considered that the medical media
press release contained factual information
about the EMA decision, and made it clear that
dabigatran was not licensed for the prevention of
stroke and systemic embolism. The Panel did not
consider that the press release promoted
dabigatran outside of the terms of its marketing
authorization and ruled no breach.

The second news item in the British Journal of
Cardiology was entitled ‘RE-LY subgroup
analysis reports’ and stated that the results of an
analysis of the RE-LY study showed that
dabigatran was more effective than warfarin in
stroke prevention for patients with atrial
fibrillation, regardless of the risk of stroke. The
news item was based on information provided
by Boehringer Ingelheim in a second press
release entitled ‘Dabigatran etexilate provides
consistent benefit across all atrial fibrillation
types and stroke risk groups’, which contained
the results of two subgroup analyses of the RE-
LY study (Flaker et al 2011 and Oldgren et al
2011) presented at the American College of
Cardiology meeting. The press release stated
that 150mg dabigatran twice a day was more
effective to [sicl warfarin in stroke prevention in
atrial fibrillation, irrespective of a patient’s risk of
stroke or type of atrial fibrillation.

Flaker et al noted that 150mg dabigatran twice
daily was more effective than warfarin in stroke
prevention across all atrial fibrillation types, and
noted a similar rate with that dose to warfarin for
major bleeding events. Oldgren et al noted that
in patients with a low risk of stroke, both 110mg
and 150mg dabigatran had lower rates of stroke,
systemic embolism and major bleeding
compared with warfarin.

The Panel considered that the press release
accurately reflected the results of the two
analyses in relation to the efficacy of dabigatran,
although had concerns about the lack of detail in
the press release in relation to side effects. The
Panel did not consider that the press release
promoted dabigatran outside of the terms of its
marketing authorization and ruled no breach in
that regard.

In relation to the advertisement that appeared on
the back page of the same issue of the journal,
the Panel noted that this was entitled ‘Stroke in
Atrial Fibrillation’. It contained an image of a
lightening bolt striking a tree, the branches of

13



which resembled the outline of a human brain.
The advertisement contained information about
the occurrence and consequences of stroke in
patients with atrial fibrillation. No reference,
actual or implied, was made to any specific
medicine. The Panel considered that the
advertisement was a corporate advertisement
about a disease and not about a specific
medicine. The Panel did not consider that the
fact that the advertisement at issue appeared in
the same issue of the journal which reported on
the new indication for dabigatran or the use of
the code DBG meant that the advertisement
promoted Pradaxa or constituted disguised
promotion as alleged. The Panel did not consider
that the advertisement promoted Pradaxa for an
unauthorized indication and thus no breach was
ruled. Nor did the advertisement in conjunction
with the news articles constitute disguised
promotion of Pradaxa and no breach was ruled
in that regard.

The Panel noted its rulings above. It did not
consider that Boehringer Ingelheim had failed to
maintain high standards. Nor did it consider that
the press releases and journal advertisement at
issue brought discredit on, or reduced
confidence in the pharmaceutical industry, and
ruled no breach of the Code.

A general practitioner complained about the
promotion of Pradaxa (dabigatran) by Boehringer
Ingelheim Limited. Pradaxa was indicated for the
primary prevention of venous thromboembolic
events in adults who had undergone elective total
hip or knee replacement surgery. Boehringer
Ingelheim had applied to the European Medicines
Agency (EMA) to extend the marketing
authorization to include prevention of stroke and
systemic embolism in atrial fibrillation.

COMPLAINT

The complainant alleged that the June 2011 edition
of The British Journal of Cardiology (volume 18;
issue 3) contained disguised promotion of Pradaxa
for the prevention of stroke/systemic embolism in
patients with atrial fibrillation.

The complainant noted that on page 111 of the
journal, the news in brief referred to the positive
opinion issued by the EMA for Pradaxa for this
unlicensed indication and the fact that this was
based on the subgroup analysis of the RE-LY study,
which was also elaborated upon. Both of these
items were based on a media briefing by
Boehringer Ingelheim. The information about
Pradaxa was indirectly linked to the back cover of
the journal which featured a Boehringer Ingelheim
advertisement (ref DBG 2420) entitled ‘Stroke In
Atrial Fibrillation’. It was clear that whilst Pradaxa
was not mentioned, the advertisement was
intended to allow readers to associate it with the
information about Pradaxa referred to within the
journal. The job code prefix ie DBG for dabigatran,
for this advertisement also appeared in other

14

Pradaxa promotional materials which further
suggested that the advertisement was intended to
be disguised promotion of Pradaxa.

When writing to Boehringer Ingelheim, the
Authority asked it to respond in relation to Clauses
2,3.2,9.1 and 12.1 of the Code.

RESPONSE

Boehringer Ingelheim noted that news items which
appeared on page 111 of the journal were brief.
They consisted of two paragraphs over four column
inches and reported upon the EMA positive opinion
for dabigatran in atrial fibrillation and a single
paragraph over one and a half column inches on the
RE-LY subgroup analysis. The background to the
placement of these articles was outlined in a letter
from the British Journal of Cardiology dated 8 June
2011. The item reporting upon the positive opinion
for dabigatran was compiled by the journal from
information on the EMA website. Boehringer
Ingelheim had issued a medical media release
dated 18 April 2011 (ref DBG 2097) about this
important announcement, a copy of which had been
forwarded to the journal, but this was not the basis
for the item. The item about the RE-LY study
analyses reported at the American College of
Cardiology was based upon a different Boehringer
Ingelheim media release dated 5 April, 2011 (ref
DBG 2368). Copies of both media releases were
provided.

Both press releases related to new and important
information about dabigatran; they presented the
information accurately and without exaggeration.
The company was committed to ensuring any
information it issued complied with the Code.

The back cover of the journal carried a full page
medical educational advertisement (ref DBG 2420),
which noted the frequency of association of stroke
and atrial fibrillation and the more negative outlook
for those stroke patients with atrial fibrillation
relative to those without. The advertisement did not
refer to treatments and was not promotional.

Boehringer Ingelheim refuted the complainant’s
allegation that the advertisement was indirectly
linked to the news items referred to above. The
items were independent. Boehringer Ingelheim had
no control over the editorial content of the journal.
Although its agents had purchased space for the
medical education advertisement, this was
unrelated to any other coverage of dabigatran or
other Boehringer Ingelheim interests. The letter
from the British Journal of Cardiology strongly
supported this position.

Boehringer Ingelheim noted the complainant’s
reference to the job code prefix ‘DBG’ which
appeared on the advertisement as evidence that the
advertisement was intended to be promotional. This
was incorrect. A prefix and individual number was
applied to all materials, whether promotional or not.
The number was used for tracking purposes and its

Code of Practice Review November 2011



inclusion did not indicate promotional activity or
intent. Boehringer Ingelheim refuted the allegation
that the advertisement was disguised promotion.

Boehringer Ingelheim denied that its conduct in
relation to the recent press article brought discredit
to, or reduced confidence in the industry. The
company firmly asserted that it had behaved
appropriately. Boehringer Ingelheim submitted that
there was therefore no breach of Clause 2.

Boehringer Ingelheim noted that dabigatran was
licensed for the primary prevention of venous
thromboembolic events in adults who had
undergone elective total hip or knee replacement
surgery; it did not have a marketing authorization
for stroke prevention in atrial fibrillation. This was
made clear in both press releases which were
factual and non-promotional. Boehringer Ingelheim
thus denied a breach of Clause 3.2.

Boehringer Ingelheim considered that its conduct
had been appropriate and complied with the Code
and that high standards were maintained in the
press releases. There was, therefore, no breach of
Clause 9.1.

The advertisement was a medical educational item
which had neither promotional content nor intent.
As described above, the advertisement was
unconnected with the brief news items published in
the same issue of the journal. This was not
disguised promotion and Boehringer Ingelheim
thus denied a breach of Clause 12.1 of the Code.

Boehringer Ingelheim stated that on 15 April 2011
Pradaxa received a positive opinion from the
Committee for Medicinal Products for Human Use
(CHMP) for the indication of stroke prevention in
patients with atrial fibrillation based on the results
of the RE-LY study. CHMP had recommended
approval of Pradaxa in the member states of the EU
for the: ‘Prevention of stroke and systemic
embolism in adult patients with nonvalvular AF with
one or more of the following risk factors:

® Previous stroke, transient ischemic attack, or
systemic embolism

® |Left ventricular ejection fraction < 40%

e Symptomatic heart failure, > New York Heart
Association Class 2

® Age> 75 years

® Age> 65 years associated with one of the
following: diabetes mellitus, coronary artery
disease, or hypertension.

PANEL RULING

In relation to the news items, the Panel noted that
complaints about articles in the press were
considered on the information provided by the
pharmaceutical company or its agent to the
journalist and not on the content of the article itself.
The complaint was based on the news items.

The title of the first news item in the British Journal

Code of Practice Review November 2011

of Cardiology was ‘Positive opinion for dabigatran
in AF’. The Panel noted Boehringer Ingelheim’s
submission that the item was based on information
that the journal had taken from the EMA website
and not the medical media release issued by
Boehringer Ingelheim. The Panel noted that the
news item stated that the positive opinion was
based on the RE-LY trial, which the EMA website
made no reference to. This additional information
was, however, included in the medical media press
release dated 18 April issued by Boehringer
Ingelheim in relation to the EMA’s decision
(DB2097).

The 18 April release was entitled ‘Dabigatran
etexilate (Pradaxa) recommended for approval in
atrial fibrillation for stroke prevention in Europe’,
and contained information about the positive
opinion from the CHMP for the use of dabigatran for
stroke prevention in patients with atrial fibrillation.
The press release also stated that this positive
opinion was based on the results of the RE-LY study
(Connolly et al 2009 and 2010). The Panel noted that
the Notes to Editors section of the press release
stated that dabigatran was not licensed in the UK
for the prevention of stroke and systemic embolism
in patients with atrial fibrillation. It also provided
information about RE-LY.

The Panel considered that the medical media press
release dated 18 April contained factual information
about the EMA decision, and made it clear that
dabigatran was not licensed for the prevention of
stroke and systemic embolism. The Panel did not
consider that the press release promoted
dabigatran outside of the terms of its marketing
authorization and ruled no breach of Clause 3.2

The second news item in the British Journal of
Cardiology was entitled ‘RE-LY subgroup analysis
reports’ and stated that the results of an analysis of
the RE-LY study showed that dabigatran was more
effective than warfarin in stroke prevention for
patients with atrial fibrillation, regardless of the risk
of stroke. The news item was based on information
provided by Boehringer Ingelheim in the press
release dated 5 April (DBG2368), entitled
‘Dabigatran etexilate provides consistent benefit
across all atrial fibrillation types and stroke risk
groups’, which contained the results of two
subgroup analyses of the RE-LY study (Flaker et al
2011 and Oldgren et al 2011) presented at the
American College of cardiology meeting. The press
release stated that 150mg dabigatran twice a day
was more effective to [sic] warfarin in stroke
prevention in atrial fibrillation, irrespective of a
patient’s risk of stroke or type of atrial fibrillation.

Flaker et al noted that 150mg dabigatran twice daily
was more effective than warfarin in stroke
prevention across all atrial fibrillation types, and
noted a similar rate with that dose to warfarin for
major bleeding events. Oldgren et al noted that in
patients with a low risk of stroke, both 110mg and
150mg dabigatran had lower rates of stroke,
systemic embolism and major bleeding compared

15



with warfarin. The benefit of dabigatran 150mg
versus warfarin was consistent across low,
moderate and high risk patient groups with the
absolute reduction in stroke or systemic embolism
being the greatest in the highest risk group.

The Panel considered that the press release dated 5
April accurately reflected the results of the two
analyses in relation to the efficacy of dabigatran,
although had concerns about the lack of detail in
the press release in relation to side effects. The
Panel was also concerned about the very positive
statements in the ‘Notes to Editors’ section of the
press release which described Pradaxa as ‘leading
the way in new oral anticoagulants/direct thrombin
inhibitors ... targeting a high unmet medical need’
and queried whether this was a fair reflection of the
evidence. However, the Panel did not consider that
the press release promoted dabigatran outside of
the terms of its marketing authorization and ruled
no breach of Clause 3.2.

In relation to the advertisement that appeared on
the back page of the same issue of the journal, the
Panel noted that this was entitled ‘Stroke in Atrial
Fibrillation’. It contained an image of a lightening
bolt striking a tree, the branches of which
resembled the outline of a human brain. The
advertisement stated that at least 1 in 6 strokes
occurred in patients with atrial fibrillation and that
these patients were more likely to have a severe
stroke with greater disability, have a longer in-
hospital stays and a lower rate of discharge to their
own homes, and were more likely to die from

stroke. No reference, actual or implied, was made to
any specific medicine. The Panel considered that
the advertisement was a corporate advertisement
about a disease and not about a specific medicine.
The Panel noted Boehringer Ingelheim’s submission
in relation to having no control over the editorial
content of the journal. The Panel did not consider
that the fact that the advertisement at issue
appeared in the same issue of the journal which
reported on the new indication for dabigatran or the
use of the code DBG meant that the advertisement
promoted Pradaxa or constituted disguised
promotion as alleged. The Panel did not consider
that the advertisement promoted Pradaxa for an
unauthorized indication and thus no breach of
Clause 3.2 was ruled. Nor did the advertisement in
conjunction with the news articles constitute
disguised promotion of Pradaxa and no breach of
Clause 12.1 was ruled.

The Panel noted its rulings above. It did not
consider that Boehringer Ingelheim had failed to
maintain high standards, and ruled no breach of
Clause 9.1. The Panel did not consider that the press
releases and journal advertisement at issue brought
discredit on, or reduced confidence in the
pharmaceutical industry, and ruled no breach of
Clause 2.

Complaint received 6 June 2011

Case completed 22 July 2011

16

Code of Practice Review November 2011





