
The Authority received a complaint that visitors to
Takeda’s website were greeted by a news story that
Mepact (mifamurtide) had not been approved by the
National Institute for health and Clinical Excellence
(NICE). The complainant alleged that the story, which
did not sit behind a heath professional website,
actively promoted Mepact in breach of the Code.

The detailed response from Takeda is given below.

Although the Panel considered that it was unclear
whether the complaint was only about the
statement on the home page of the website or if it
also encompassed the press release to which it was
linked, given that the two could not reasonably be
separated both were considered together.

The Panel noted that the major portion of the home
page of the Takeda UK website was comprised of a
central section headed ‘What’s New’. Listed below
the heading was a series of dates and below each
was a brief description of a notable event or
company achievement. Under ‘August 2010’ the
following appeared:

‘NICE says no to life saving treatment for
childhood bone cancer.

Takeda announces that in its draft appraisal
[NICE] does not recommend the use of Mepact
for the treatment of bone cancer (osteosarcoma)
in children, adolescents and young adults’.

By clicking onto the date the reader was taken to
the full press release which was in the ‘Media
Centre’ section of the website. Given the way in
which it could be accessed however, the Panel
queried whether the press release was in fact a
public announcement.

The Panel considered that the announcement on
the home page, which was the same as the title of
the press release, ‘NICE says no to life saving
treatment for childhood bone cancer’, was in effect
a very strong claim for Mepact. The Panel queried
whether such a claim was factual and presented in
a balanced way. In addition the announcement on
the home page raised unfounded hopes of
successful treatment and would, on the balance of
probabilities, encourage members of the public to
read the whole of the press release. The press
release began with some very positive bullet points
for Mepact which referred, inter alia, to ‘improve
survival in childhood cancer’, ‘reduces the risk of
death by almost one third’ and ‘save an additional
eight lives each year’. It also stated that Takeda
wanted to ensure that suitable young patients
diagnosed with osteosarcoma were ‘provided with
a fighting chance …’. In the Panel’s view the

announcement on the home page and the press
release itself would encourage members of the
public to ask their health professional to prescribe
Mepact, a prescription only medicine. A breach of
the Code was ruled which was upheld on appeal by
Takeda. The Panel further considered that as the
short description of the press release on the
homepage of the Takeda website and the press
release itself both contained very strong claims
that were contrary to the Code they were in effect
advertisements for Mepact aimed at, inter alia, the
public; a breach of the Code was ruled which was
upheld on appeal by Takeda.

The Panel considered that to describe Mepact as a
‘life saving treatment’ meant that high standards
had not been maintained. A breach of the Code was
ruled which was upheld on appeal by Takeda.

The Panel also ruled a breach of Clause 2 of the
Code because it considered that it was particularly
important that information made available to the
public about such a sensitive issue as survival in
childhood cancer was fair and balanced and did not
raise unfounded hopes of successful treatment.

Upon appeal by Takeda the Appeal Board noted
that although it had upheld the Panel’s other
rulings it did not consider that the circumstances
warranted a ruling of a breach of Clause 2 and no
breach of Clause 2 was ruled.

The Authority received a complaint about the
promotion of Mepact (mifamurtide) on Takeda UK
Ltd’s website.

COMPLAINT

The complainant noted that visitors to Takeda’s
website were greeted by a latest news story
detailing Mepact’s failure to win approval from the
National Institute for health and Clinical Excellence
(NICE). The story actively promoted Mepact and did
not sit behind any health professional website. The
complainant alleged a breach of the Code.

When writing to Takeda, the Authority asked it to
respond in relation to Clauses 2, 9.1, 22.1 and 22.2
of the Code.

RESPONSE

Takeda refuted the allegation that the press release
in question constituted promotion to the public. Like
many pharmaceutical company websites, new
material was highlighted on the home page. On the
home page of the Takeda UK website, in a section
entitled ‘What’s new?’, there was a series of links to
other areas of the website, including the media

Code of Practice Review February 201140

CASE AUTH/2355/9/10 

MEMBER OF THE PUBLIC v TAKEDA
Promotion of Mepact

71608 Code of Practice February No 71:Layout 1  18/03/2011  11:02  Page 40



Code of Practice Review February 2011 41

section. One of these links was the factual
statement ‘NICE says no to life saving treatment for
childhood bone cancer’. By clicking on this
statement, the reader was directed to a press
release in an area of the site clearly intended for the
media, having the title ‘Media Section’.

To address the specific allegation made by the
complainant that the press release ‘did not sit
behind any health professional section’, the
supplementary information to Clause 22.2 permitted
non-promotional information about prescription
only medicines to be made available to the public in
a number of ways, including via press
announcements. Takeda believed that the press
release in question fulfilled the requirements of
Clause 22.2 and that it was non promotional. 

The press release detailed a newsworthy topic ie
the recent negative decision by NICE in relation to
Mepact. The product was referred to in the
introductory bullet points in order to put the
subsequent information into context. The remainder
and majority of the press release referred to
osteosarcoma, for which the product was licensed,
the process used by NICE to assess medicines and
quotations from a number of stakeholders about the
NICE opinion.

The few statements within the press release about
Mepact were balanced and factual, and Takeda did
not consider that they were promotional. Nor were
they made to encourage members of the public to
ask their health professional to prescribe a specific
prescription only medicine.

Takeda also refuted any suggestion that the press
release raised unfounded hopes of successful
treatment, or that it was misleading with respect to
the safety of the product. The press release did not
state that Mepact was a ‘cure’, nor that it could be
used in all osteosarcoma patients. The press release
was clear that the product was for use in ‘suitable
young patients that are diagnosed with
osteosarcoma’ to provide them with a ‘fighting
chance’.

As press releases of this nature were permitted by
the Code, Takeda strongly believed that it had
maintained high standards in issuing this press
release to the consumer media and placing it in the
media area of its website, and was therefore not in
breach of Clause 9.1. Takeda also refuted any
allegation that it had brought discredit upon, or
reduced confidence in the industry, contrary to the
requirements of Clause 2.

PANEL RULING

The Panel considered that it was unclear whether
the complaint was only about the statement on the
home page of Takeda’s website or if it also
encompassed the press release. In the Panel’s view,
however, given the statement on the homepage was
inextricably linked to the press release, the two
could not reasonably be separated and in that
regard both elements were considered together.

The Panel noted that the major portion of the home
page of the Takeda UK website was comprised of a
central section headed ‘What’s New’. Listed below
the heading was a series of dates in reverse
chronological order. Below each date was a brief
description of a notable event or company
achievement. Under ‘August 2010’ the following
appeared:

‘NICE says no to life saving treatment for
childhood bone cancer.

Takeda announces that in its draft appraisal
[NICE] does not recommend the use of Mepact
for the treatment of bone cancer (osteosarcoma)
in children, adolescents and young adults’.

By clicking onto the date the reader was taken to the
full press release which was in the ‘Media Centre’
section of the website. Given the way in which it
could be accessed however, the Panel queried
whether the press release was in fact a public
announcement.

The Panel considered that the announcement on the
home page, which was the same as the title of the
press release, ‘NICE says no to life saving treatment
for childhood bone cancer’, was in effect a very
strong claim for Mepact. The Panel queried whether
such a claim was factual and presented in a
balanced way. In addition the announcement on the
home page raised unfounded hopes of successful
treatment and would, on the balance of
probabilities, encourage members of the public to
read the whole of the press release. The press
release began with some very positive bullet points
for Mepact which referred, inter alia, to ‘improve
survival in childhood cancer’, ‘reduces the risk of
death by almost one third’ and ‘save an additional
eight lives each year’. It also stated that Takeda
wanted to ensure that suitable young patients
diagnosed with osteosarcoma were ‘provided with
a fighting chance …’. In the Panel’s view the
announcement on the home page and the press
release itself would encourage members of the
public to ask their health professional to prescribe
Mepact, a prescription only medicine. A breach of
Clause 22.2 was ruled. The Panel further considered
that as the short description of the press release on
the homepage of the Takeda website and the press
release itself both contained very strong claims that
were contrary to Clause 22.2, they were in effect
advertisements for Mepact aimed at, inter alia, the
public; a breach of Clause 22.1 was ruled.

The Panel considered that to describe Mepact as a
‘life saving treatment’ meant that high standards
had not been maintained. A breach of Clause 9.1
was ruled.

With regard to Clause 2, the Panel considered that it
was particularly important that information made
available to the public about such a sensitive issue
as survival in childhood cancer was fair and
balanced and did not raise unfounded hopes of
successful treatment. Clause 2 was reserved as a
sign of particular censure. The Panel considered

71608 Code of Practice February No 71:Layout 1  18/03/2011  11:02  Page 41



42 Code of Practice Review February 2011

that the circumstances warranted such a ruling and
a breach of Clause 2 was ruled.

APPEAL BY TAKEDA

Takeda submitted that the press release was issued
to communicate the negative decision by NICE
about the use of Mepact in the treatment of
osteosarcoma. It was not a ‘good news’ story about
the product. The intention also was to communicate
Takeda’s disappointment at this likely outcome. To
put this into context, basic facts about the
medicine’s efficacy were included, all of which were
factual and could be substantiated (Mepact
summary of product characteristics (SPC), Meyers
et al 2008, Picci 2007). As the main aim of Mepact
treatment was to increase the overall survival of
patients with osteosarcoma, it was impossible to
refer to its efficacy without referring to the
possibility of it saving lives.

Takeda addressed the points made in the Panel
ruling.

‘NICE says no to life saving treatment for childhood
bone cancer’

In response to the Panel’s query about whether the
statement ‘NICE says no to life saving treatment for
childhood bone cancer’ was factual and presented
in a balanced way, Takeda noted that Section 5.1 of
the Mepact SPC stated; ‘MEPACT significantly
increased the overall survival of patients with
newly-diagnosed resectable high-grade
osteosarcoma when used in conjunction with
combination chemotherapy when compared to
chemotherapy alone’.

Takeda noted that the Panel considered that the
statement raised unfounded hopes of successful
treatment. Mepact had been shown to significantly
increase overall survival in osteosarcoma, therefore
Takeda did not believe that stating that the product
could save lives did raise unfounded hope. In
addition, the announcement of a negative decision
from NICE in relation to a medicine usually meant
that it was unlikely to be available, therefore it
reduced hope of access to treatment. The press
release was aimed at journalists, but even if a
patient found Takeda’s website and went to this
specific page, they were extremely unlikely to ask
their physician for a medicine that they knew was
unavailable on the NHS. Thus the press release
could not be construed as encouraging members of
the public to ask their health professional to
prescribe a specific medicine. Takeda did not
believe that the statement was contrary to the
requirements of Clause 22.2.

‘Given the way it could be accessed however, the
Panel queried whether the press release was in fact
a public announcement.’

Takeda submitted that this statement did not make
clear what it was about ‘the way it could be
accessed’ that changed this press release into a
public announcement. This was an important issue,

as factual press releases were specifically allowed
under Clause 22.2, and this was the intent of this
piece.

It could not be because it could be accessed without
proof that the reader was a journalist, as this
conflicted with previous case precedent where the
Panel had ruled that it was acceptable to have press
releases in a ‘media section’ of a company website
(Cases AUTH/2160/8/08 and AUTH/2161/8/08). It was
also not part of the original complaint, which asked
why this press release was not behind a health
practitioner barrier. As previously stated there was
currently no such requirement for a press release.

Takeda submitted that if it was the fact that the
press release could be accessed directly from the
homepage, it was important to note that the
fundamental function of a homepage was to be a
central point from which everything on the website
could be found. There were many other companies
who had press releases on their websites and these
were usually accessible via the homepage. Takeda
provided examples of press releases of a similar
nature to the one at issue, which were obtained
from other corporate websites.

Takeda submitted that the term ‘public
announcement’ implied that it was communicated
to a large number of people, which was incorrect.
Takeda was not such a well known company that
people were likely to find its website by accident.
Someone would have to specifically look for the
Takeda UK website or for information on Mepact.
‘Pageview’ data taken from the website during the
period immediately following the press release
(from 13 August) showed that most visitors to the
site did not access its media pages, and of those
that did, only a very small number accessed this
press release. If Takeda had attempted to make a
‘public announcement’ it would need a very
different media outlet to reach patients.

Takeda noted that the small peak in usage of the
Mepact press release coincided not with the actual
announcement on 13 August, but with the date
Takeda received the complaint ie the majority of
people who viewed the page were the complainant
and company personnel who needed to view it in
order to respond to the complaint.

In summary Takeda did not believe that this item
was a public announcement – it was intended to be
a press release, and this was clear from its location
on the website as well as its format, content and the
reality of its actual use, which was by a very small
number of people. It therefore did not constitute
advertising to the public.

‘The press release began with some very positive
bullet points for Mepact’

Takeda submitted that all the statements included in
the press release were factual and could be
substantiated. They accurately reflected why
Mepact had a licence, and the data that
substantiated them was included in the SPC. As

71608 Code of Practice February No 71:Layout 1  18/03/2011  11:02  Page 42



43Code of Practice Review February 2011

that no newsworthy information about a
prescription only medicine could ever be
communicated via a media item. This would be
unfair to both the industry and patients, as they
would effectively be prohibited from balancing
negative media stories coming from other sources,
leading to poor quality information being
communicated to the public.

Describing Mepact as ‘life saving treatment’

Takeda submitted that as Mepact had been shown
to significantly increase the overall survival of
patients with newly-diagnosed resectable high-
grade osteosarcoma when used in conjunction with
combination chemotherapy when compared to
chemotherapy alone, it was difficult to describe
what it did without stating that it could preserve life.
There was no other reason to use the Mepact other
than to try and achieve this aim. Mepact was not for
symptomatic relief, and this licence was not based
on surrogate markers. The Mepact licence was
based entirely on saving lives, and this was
reflected in the SPC as described above. As such, it
was difficult for Takeda to describe the effect of
Mepact in anything but these terms.

The number of patients’ lives that could be saved
was based on a simple, conservative calculation of
the number of osteosarcoma patients in the UK,
their current survival rate, and what the effect
would be if the number of deaths was reduced by
29% (Picci).

Takeda submitted that it was appropriate to state
the licensed effect of Mepact in a press release.
Every press release for a study or new licence
included this information. As noted above, Takeda
had found several currently available press releases
on other corporate websites that made positive
factual statements about the relevant medicine. The
press release was factual and in the media section
of the website which was in line with previous
rulings. Takeda thus did not believe that describing
Mepact in this way failed to maintain high
standards in breach of Clause 9.1.

Takeda did not consider that issuing a factual (and
in context, mostly negative) press release about one
of its medicines and adding it to the media section
of its website brought the industry into disrepute.
Takeda believed that the Panel’s ruling of a breach
of Clause 2 for the placement of the press release
on the company website was inappropriate and
inconsistent with previous rulings.

Takeda noted that a ruling of a breach of Clause 2
was a sign of particular censure and reserved for
such circumstances. Examples of activities that
were likely to be in breach of Clause 2 included
prejudicing patient safety and/or public health,
excessive hospitality, inducements to prescribe,
inadequate action leading to a breach of
undertaking, promotion prior to the grant of a
marketing authorization, conduct of company
employees/agents that fell short of competent care
and multiple/cumulative breaches of a similar and

noted above, these statements were included to put
into context Takeda’s disappointment, and the
disappointment of a number of patient
organisations, regarding the NICE announcement.
The statements were not intended to raise
unfounded hope of successful treatment or to
encourage members of the public to ask their health
professional to prescribe Mepact. As noted
previously, the announcement of a negative
decision from NICE in relation to a medicine meant
that it was unlikely to be available, therefore it
reduced hope of access to treatment.

For these reasons, Takeda did not believe that
including the statements in the press release
rendered it in breach of Clause 22.2.

‘Takeda wanted to ensure that suitable young
patients diagnosed with osteosarcoma were
“provided with a fighting chance”’

Takeda submitted that the reference to a ‘fighting
chance’ was in relation to the fact that Mepact
significantly increased the overall survival of
patients with newly-diagnosed resectable high-
grade osteosarcoma when used in conjunction with
combination chemotherapy when compared to
chemotherapy alone. The SPC stated:

‘Mepact significantly increased overall survival in
patients with newly diagnosed resectable high
grade osteosarcoma …’.

‘In a randomised phase III study of 678 patients
… the addition of Mepact to chemotherapy
(either doxorubicin, cisplatin and methotrexate
with or without ifosfamide resulted in a relative
reduction of the risk of death of 28% (p = 0.0313,
HR = 0.72 [95% confidence interval (CI): 0.53,
0.97])’.

This was based on the results of Meyers et al, the
pivotal phase III study, in which the authors
concluded ‘The addition of MTP to chemotherapy
resulted in improvement in 6-year overall survival
from 70% to 78% (p = 0.03; relative risk = 0.71). This
is an almost one third reduction in the risk of death’.

In simple terms, a patient has more chance of
survival if they received Mepact and chemotherapy
than if they received chemotherapy alone. The
phrase ‘fighting chance’ also acknowledged that no
medicine was 100% effective, including Mepact.
Takeda thus did not believe that including this
statement in the press release was in breach of
Clause 22.2.

Takeda agreed that statements in the press release
were ‘strong’, but they were factual, and balanced
in the context of the medicine’s purpose and the
intention of the item. Takeda did not believe that
they were in effect an advertisement for Mepact
aimed at the public and therefore disagreed with
the ruling of a breach of Clause 22.1. The item was
clearly in the media section of the website, and to
assert that press releases could not contain positive,
factual statements about a medicine would mean

71608 Code of Practice February No 71:Layout 1  18/03/2011  11:02  Page 43



Code of Practice Review February 201144

release was issued to tell journalists about Takeda’s
disappointment about the decision by NICE.
Takeda’s representatives at the appeal noted that
NICE was a public body and that its decision had
effectively denied patients access to Mepact. The
representatives further stated that Takeda had a
corporate responsibility to ensure that patients had
access to medicines.

The press release began with some very positive
bullet points for Mepact which included ‘… the first
treatment shown to improve survival in childhood
bone cancer’, ‘… reduces the risk of death by almost
one third …’ and ‘… potential to save an additional
eight lives each year’. It also stated that Takeda
wanted to ensure that suitable young patients
diagnosed with osteosarcoma were ‘provided with
a fighting chance …’. The Appeal Board considered
that the press release made strong claims for
Mepact, the language was highly emotive and the
press release lacked balance.

The Appeal Board considered that irrespective of
whether members of the public read the press
release, its emotive language and the fact that they
could access it meant that it had the potential to
encourage them to ask their health professional to
prescribe Mepact, a prescription only medicine. The
Appeal Board upheld the Panel’s ruling of a breach
of Clause 22.2. The Appeal Board further considered
that as the short description of the press release on
the homepage of the Takeda website and the press
release itself both contained very strong claims that
were contrary to Clause 22.2, they were in effect
advertisements for Mepact aimed at, inter alia, the
public. The Appeal Board upheld the Panel’s ruling
of a breach of Clause 22.1. The appeal on these
points was unsuccessful. 

The Appeal Board considered that the highly
emotive and unbalanced language of the press
release meant that high standards had not been
maintained. The Appeal Board upheld the Panel’s
ruling of a breach of Clause 9.1. The appeal on this
point was unsuccessful.

Although it noted its rulings above, the Appeal
Board did not consider that the circumstances
warranted a ruling of a breach of Clause 2 which
was used as a sign of particular censure and thus it
ruled no breach of that clause. The appeal on this
point was successful.

Complaint received 7 September 2010

Case completed 4 February 2011

serious nature in the same therapeutic area within a
short period of time. Takeda, therefore, did not
believe that it had breached Clause 2. This was
backed by case precedent, as in previous rulings on
similar cases, even when the content of the press
release was found to be in breach, no breach of
Clause 2 was ruled (Cases AUTH/2147/7/08,
AUTH/2160/8/08 and AUTH/2161/8/08).

Takeda took its responsibilities under the Code
extremely seriously and pending the outcome of the
case, it had removed the press release from its
website. Takeda trusted that the details allayed
concerns about the press release, its placement on
Takeda’s website, and demonstrated that the
information contained therein was balanced within
the context of the communication, factual and did
not contravene the requirements of the Code.

COMMENTS FROM THE COMPLAINANT

The complainant considered that the appeal did not
go far enough to explain why such an emotively
worded press release was available to any site
visitor as opposed to being made available solely
for health professionals. In the complainant’s view
the Code (and spirit of the Code) rejected the notion
that ‘factual’ claims could be worded in such a way
that they replicated newspaper sub-headings –
claims such as ‘life saving’ which, whilst arguable
factually correct, were perceived differently by
members of the public than they were by members
of the pharmaceutical industry.

The complainant queried the company’s claim that,
as a relatively small company, it was not possible
for people to stumble upon its corporate website.
Whilst perhaps a realistic assessment of company
size this was not a sound argument. If a ‘strong
statement’ that could be considered to border on
promotion reached one person it was the same as if
it reached a thousand. The complainant considered
that Takeda’s argument that the website was not
visited by a vast number of people was irrelevant.
The company could not control who visited the
website and therefore should assume that any
number of people could see anything that it placed
there.

APPEAL BOARD RULING

The Appeal Board noted that the press release
entitled ‘NICE says no to life saving treatment for
childhood bone cancer’ was written in response to
the negative decision by NICE in relation to the use
of Mepact in the treatment of osteosarcoma in
children, adolescents and young adults. The Appeal
Board noted Takeda’s submission that the press

71608 Code of Practice February No 71:Layout 1  18/03/2011  11:02  Page 44


