
A public health registrar, complained about a

booklet entitled ‘Reflux Disease – What Lies

Beneath the Surface?’ distributed with the BMJ. A

sub-heading explained that the content was

perspectives from a consensus meeting. The front

cover stated that the booklet had been supported

by an educational grant from Reckitt Benckiser and

incorporated the company logo; the reader was

directed to prescribing information for Gaviscon

Advance on the back cover.

The complainant alleged that, for all intents and

purposes, the material was an advertisement for

Gaviscon Advance, which was why the prescribing

information for it was included. Gaviscon Advance

was presented favourably throughout. The

supplement consisted of seven pages of

advertising, not including the page of prescribing

information. This was greater than the two pages

of advertising allowed for a particular product in an

issue of a journal. No details of the date and

location were given for the ‘consensus meeting’

which this supplement purportedly described. Did

this ‘consensus meeting’ truly take place? Or was it

simply the editorial meeting for this

advertisement?  The listed faculty consisted of a

gastroenterologist, a respiratory physician, a

speech and language therapist, an ear nose and

throat (ENT) surgeon and two GPs. The

complainant alleged that if these individuals had

met for a ‘consensus meeting’ it was, in effect, a

ruse to obtain exemption from the Code.

The complainant alleged that there was no single

generally accepted viewpoint on the issues covered

in the supplement and that it was unbalanced in

favour of Gaviscon Advance.

The complainant alleged that the supplement

represented an extreme of format (because it used

a font, colour scheme, page size and page layout

that was almost identical to the BMJ with which it

was circulated), an extreme of size (8 pages of A4 in

sturdy card was excessive for one advertisement);

and extreme of cost (the cost of distributing this

number of full-colour pages amongst the tens of

thousands of BMJ readers would have been

extremely high).

The complainant alleged that the words,

‘Supported by an educational grant from Reckitt

Benckiser’ were not sufficiently prominent; they

appeared only once and were written in a relatively

small and light font. Furthermore, the complainant

alleged that this statement did not accurately

reflect the nature of the company’s involvement.

The complainant noted that given the similarity of

the layout, font and style of the supplement to the

BMJ, the words ‘Advertising Feature’ should have

been printed prominently on every page in order to

avoid misleading readers. The material was a

disguised promotional material.

The Panel noted that the booklet essentially

reported the output of a Reckitt Benckiser advisory

board. The advisory board meeting and the

resultant booklet had been facilitated by third

parties. In the Panel’s view, however, each of those

parties was acting on behalf of Reckitt Benckiser

and so the company was responsible, under the

Code, for their actions.

The Panel considered that Reckitt Benckiser was

wholly responsible for the advisory board meeting

and thus for any output from that meeting. There

was no strictly arm’s length arrangement. Reckitt

Benckiser had acknowledged that reference to

Gaviscon Advance had rendered the document at

issue promotional in nature. The document

contained three main sections: ‘The Spectrum of

Reflux Disease’; ‘Differential Diagnoses of LPR

[laryngopharyngeal reflux] and GORD [gastro-

oesophageal reflux disease]’ and ‘Evidence for the

role of an alginate reflux suppressant in the

treatment of LPR’. The third section detailed two

clinical studies which had assessed the efficacy of

Gaviscon Advance and also gave three case

histories of patients who had benefitted from such

therapy. The Panel noted Reckitt Benckiser’s

submission that the artworked document had been

approved by its regulatory and medical team.

The Panel considered that the material at issue was

not a supplement ‘Supported by an educational

grant from Reckitt Benckiser’ (as stated on the

front cover) but an advertisement for Gaviscon

Advance. The Panel noted the supplementary

information to the Code referred to inserts that

might be regarded as promotional material for

example reports of conference proceedings not

being subject to the restrictions of the Code. The

Panel did not consider that this applied in this case

given that the material was, in effect, produced by

Reckitt Benckiser following its advisory board

meeting and the company had editorial control.

The supplementary information did not give

detailed guidance on the distinction between an

advertisement and promotional material. Taking all

the circumstances into account, the Panel decided

that the material was, in effect, an eight page

advertisement for Gaviscon Advance. It thus

exceeded the two page limit allowed in any issue of

a journal and a breach of the Code was ruled.

The Panel did not consider that the statement

3Code of Practice Review August 2009

CASE AUTH/2205/2/09

PUBLIC HEALTH REGISTRAR v RECKITT BENCKISER
Insert on Gaviscon Advance

66235 Code of Practice Aug No 65:Layout 1  17/8/09  12:25  Page 3



‘Supported by an educational grant from Reckitt

Benckiser’ accurately reflected the nature of the

company’s involvement. A breach of the Code was

ruled.

The Panel did not consider that the format and style

of the insert was such that it would be confused

with that of the BMJ. Nonetheless, the statement

‘Supported by an educational grant …’ disguised the

promotional nature of the material. The sub-heading

on the front cover ‘Perspectives from a consensus

meeting …’ added to the misleading impression of

an independent educational supplement as it was

not stated that the meeting was a Reckitt Benckiser

advisory board. The Panel considered that the insert

was disguised promotion and a breach of the Code

was ruled.

The Panel did not consider that the insert was

extreme in either its format or size. It was the same

size as the BMJ page size and the copy provided by

Reckitt Benckiser was not on sturdy card as

submitted by the complainant. No breach of the

Code was ruled which was upheld on appeal by the

complainant.

The Panel noted that given its title, ‘Reflux Disease –

What Lies Beneath the Surface?’, sub-heading

‘Perspectives from a consensus meeting …’ and list

on the inside front cover of the faculty, the insert

appeared to be an independent review of the

therapy area. The introduction stated that the

document would explain the difference between

gastro-oesophageal reflux disease and

laryngopharyngeal reflux and provide help to

recognise their individual symptoms and advice on

managing the two very different but related entities.

There was, however, no advice on managing gastro-

oesophageal reflux disease although detailed advice

was given about the management of

laryngopharyngeal reflux. The insert was

promotional material for Gaviscon Advance. The

Panel considered that the insert was misleading in

this regard and a breach of the Code was ruled.

A public health registrar, complained about a
supplement (ref G-NHS-UK-01-09) that was
distributed with the BMJ, 7 February 2009. The
supplement was entitled ‘Reflux Disease – What
Lies Beneath the Surface?’. A sub-heading
explained that the supplement was perspectives
from a consensus meeting representing
gastroenterology, otolaryngology, respiratory
medicine, speech and language therapy and
primary care. The front cover stated that the
supplement had been supported by an educational
grant from Reckitt Benckiser and incorporated the
company logo; the reader was directed to
prescribing information for Gaviscon Advance on
the back cover.

COMPLAINT

The complainant submitted that a reasonable
person would conclude that the supplement was,

for all intents and purposes, an advertisement for
Gaviscon Advance, which was why the prescribing
information for this product, and only this product,
was included. The supplement, which presented
Gaviscon Advance in a light that was
unquestioningly favourable throughout, consisted
of seven pages of advertising, not including the
page of prescribing information. This was greater
than the two pages of advertising allowed for a
particular product in an issue of a journal in breach
of Clause 6. The complainant did not consider that
the exemption to Clause 6.3 applied in this case:
‘Inserts and supplements which are not
advertisements as such, though they may be
regarded as promotional material, for example
reports of conference proceedings, are not subject
to the restrictions of Clauses 6.2 and 6.3’. This was
undeniably an advertisement for one product and
was therefore not simply promotional material.
Hence the words ‘as such’ did not apply in this case.
No details of the date and location were given for
the ‘consensus meeting’ which this supplement
purportedly described. Did the ‘consensus meeting’
truly take place or was it simply the editorial
meeting for this advertisement? The meeting was
supposedly of those listed as the ‘faculty’ ie a
gastroenterologist, a respiratory physician, a speech
and language therapist, an ear nose and throat
(ENT) surgeon and two GPs. The complainant
alleged that the ‘consensus meeting’ between these
individuals, if it did take place, was in effect a ruse
to obtain exemption from Clause 6.3 in breach of
the spirit of the Code.

Clause 7.2 stated that ‘Where a clinical or scientific
issue exists which has not been resolved in favour
of one generally accepted viewpoint, particular care
must be taken to ensure that the issue is treated in a
balanced manner in promotional material’. The
complainant alleged that there was no single
generally accepted viewpoint on the issues covered
in the supplement and that it was unbalanced in
favour of Gaviscon Advance.

With regard to Clause 9.7 the complainant alleged
that the supplement represented an extreme of
format (because it used a font, colour scheme, page
size and page layout that was almost identical to the
BMJ with which it was circulated), an extreme of
size (8 pages of A4 in sturdy card was excessive for
one advertisement); and extreme of cost (the cost of
distributing this number of full-colour pages
amongst the tens of thousands of BMJ readers
would have been extremely high).

The complainant alleged that the words, ‘Supported
by an educational grant from Reckitt Benckiser’
were not sufficiently prominent; they appeared only
once and were written in a relatively small and light
font. Furthermore, the complainant alleged that this
statement did not accurately reflect the nature of
the company’s involvement in this supplement in
breach of Clause 9.10.

The complainant noted that given the similarity of
the layout, font and style of the supplement to the

4 Code of Practice Review August 2009

66235 Code of Practice Aug No 65:Layout 1  17/8/09  12:25  Page 4



BMJ, the words ‘Advertising Feature’ should have
been printed prominently on every page in order to
avoid misleading readers. The omission of the
words ‘Advertising Feature’ constituted a disguise
of promotional material in breach of Clause 12.1.

RESPONSE

Reckitt Benckiser submitted that it consulted the
editorial committee of the BMJ before the
supplement was distributed with the journal. This
was specifically to ensure that the committee did
not believe that the supplement could constitute
any kind of advertising, that its readership would
not be confused as to the origin of the supplement
and that it did not breach the BMJ’s own editorial
standards. Reckitt Benckiser provided a copy of a
letter from the BMJ which confirmed that the
editors were satisfied that the supplement was
suitable for distribution as an educational
supplement. The BMJ stated that, if there had been
any scope for confusion between the supplement
and the journal, it would have refused to publish it.
The BMJ applied the highest standards and most
stringent criteria in order to protect its reputation.

With regard to the alleged breach of Clause 6.3
Reckitt Benckiser submitted that the meeting
reported in the supplement took place in Leeds in
May 2008. An agenda, list of participants and
participant biographies were provided. The meeting
was an advisory board of leading experts in the
field of extra-oesophageal reflux and it was clear
from the participant biographies that this was
genuinely a multidisciplinary group of world class
experts.

The meeting was facilitated and documented by a
communications agency that specialised in
consumer healthcare public relations campaigns
and medical education programmes, and not by
Reckitt Benckiser. The meeting objective was to
gather evidence of the experiences of the
participants in managing patients with extra-
oesophageal reflux and to agree a treatment
algorithm of best practice for the diagnosis and
treatment of patients presenting with symptoms of
extra-oesophageal reflux in primary care. The need
for the meeting had been established by research
which suggested that extra-oesophageal reflux as a
disease area was not fully understood by health
professionals and that successful treatment
protocols were lacking. A summary of the research
was provided.

Following the meeting the advisory group
considered that an algorithm would be prescriptive
in broader practice and that the publication of
shared experiences via case studies would be of
more educational value. The output of the meeting
was therefore amended in line with this view.
Reckitt Benckiser noted that all those who attended
not only agreed the format of the output, an
educational booklet with case studies, but could
also view, edit and approve the output.

In essence, this was a recognised multidisciplinary
meeting with an educational focus within the group
but also with the primary purpose of educating
health professionals about extra-oesophageal reflux
by means of producing an educational booklet,
reviewed and supported by leading experts in the
form of an advisory board.

Reckitt Benckiser noted that the supplement was
written by an independent, qualified medical writer,
procured by the communications agency, not by
Reckitt Benckiser. The Gaviscon Advance
prescribing information was included for
information because the product was mentioned
rendering the piece promotional in nature, not
because it was an advertisement.

Reckitt Benckiser strongly refuted the allegations
that the meeting merely comprised some ‘editorial’
gathering or that the meeting report was merely
disguised advertising. Consequently, the two page
maximum page limit for journal advertising did not
apply as stated in the supplementary information
for Clause 6.3 and Reckitt Benckiser submitted that
in its length the supplement did not breach the
Code.

With regard to Clause 7.2, Reckitt Benckiser
submitted that within the supplement Gaviscon
Advance was mentioned in details of a clinical study
and in a number of case reports. The reported
findings of a study using Gaviscon Advance in
patients suffering symptoms of laryngopharyngeal
reflux was a genuine study report that had been
published in a peer reviewed journal and could not
therefore be considered to be biased of itself
(McGlashan et al 2008). Nor could it be argued that
there was a bias in not describing other products
that could be taken for laryngopharyngeal reflux as
no other products were currently licensed for that
indication. Furthermore, proton pump inhibitors,
which despite not being licensed for
laryngopharyngeal reflux were commonly
prescribed for it, had been reported to be no more
effective than placebo in a recent meta analysis
(Gatta et al 2007).

Reckitt Benckiser submitted that, in line with the
discussion at the meeting, Gaviscon Advance was
referred to in the case studies cited. The case
studies were provided by the meeting participants
who were independent health professionals. There
was no encouragement or inducement by Reckitt
Benckiser to include any named product in the case
studies that they supplied.

With regard to Clause 9.7 Reckitt Benckiser
submitted that the design of the supplement was
not intended to mislead readers in any way into
believing it to be part of the BMJ. Crucially the BMJ
would not distribute material that it believed to be
misleading in style or content. Indeed the
complainant was clearly aware that the supplement
was not part of the BMJ and was supported by
Reckitt Benckiser. The BMJ understood its
readership better than Reckitt Benckiser and so to

5Code of Practice Review August 2009

66235 Code of Practice Aug No 65:Layout 1  17/8/09  12:25  Page 5



take advice from the journal itself in order to ensure
the company did not mislead or create confusion
amongst the journal’s readership was sufficient. 

Nevertheless, in response to the complainant’s
allegation of an extreme of style Reckitt Benckiser
compared the print from the BMJ with that of the
supplement and demonstrated that they were not
the same in style, colour or layout.

The complainant’s assertion of extremes of both
size and cost were also unfounded. There was no
restriction on the number of pages of an
educational supplement even if it might be
considered promotional material, indeed reports of
some meetings ran to many more than eight pages.
The supplement was produced to fit within the
BMJ, being only A4 in size, which could not be
considered extreme. To suggest that this was an
extreme of cost because of the large circulation of
the BMJ would be to suggest that supplements,
advertorials and advertising could not be placed in
any respected publication that had succeeded in
attracting a large readership as this would be
extreme, which was clearly unreasonable.

With regard to Clause 9.10 Reckitt Benckiser
submitted that there was no attempt to disguise the
support that it had provided. The sponsorship
declaration only featured once, however there was
no requirement for it to appear multiple times and it
was quite unreasonable to suggest that the
declaration was not sufficiently prominent. It was
clearly noted on the front cover of the supplement
which featured very little other text, making it
clearly noticeable on a plain white background.

Reckitt Benckiser submitted that the company logo
next to the sponsorship declaration drew the
reader’s eye and ensured due prominence; the logo
was also featured on the back cover. Viewed from
either side the company name was included on the
supplement and therefore there was no attempt to
hide the company’s support. Furthermore, the BMJ
had raised no concern with the prominence of the
sponsorship statement, which it required to be
included.

Reckitt Benckiser submitted that in terms of the
wording of the declaration, the nature of the
meeting, that it was facilitated by a third party and
documented by an external medical writer, had
been described and it had also been clarified that
this supplement was not an advertisement. To this
end it was thought quite reasonable to note in the
declaration that the supplement had been
supported by Reckitt Benckiser by way of an
educational grant; again no attempt had been made
to disguise the company’s involvement.

Reckitt Benckiser noted the complainant’s
suggestion that the copy should have been marked
‘Advertisement Feature’.  Reckitt Benckiser
submitted that this would not have been
appropriate as this supplement was not an
advertisement, but the report of a legitimate

multidisciplinary educational meeting – facilitated
by a third party – sponsored by Reckitt Benckiser.

In response to a request for further information,
Reckitt Benckiser submitted that faculty members
were chosen and invited by its communications
agency; some based on their peer recommendations.
They were invited based on the requirements for the
project, which was to assemble a multidisciplinary
advisory group of specialists within the specific fields
considered relevant for the discussion and output.
All contact with the faculty including arrangements
for the meeting and subsequent interactions to
coordinate the output from the meeting were carried
out by the agency. Reckitt Benckiser had no influence
in this decision.

Whilst some of the faculty members had had
previous involvement with the communications
agency on projects undertaken by Reckitt Benckiser,
the company did not have an association with any
of the chosen faculty members.

Each member of the faculty was paid an honoraria
for their time commitment which included attending
and contributing at the meeting and for review and
comment on the output, as well as reimbursement
of their travel expenses which had been paid on
actual receipts submitted. All payments were made
by the communications agency. Details of the
honoraria paid to each faculty member were
provided.

Reckitt Benckiser provided copies of invitations sent
to two of the faculty members. These were based
either on peer recommendation or directly from the
agency. This was the standard format for all faculty
members except two who Reckitt Benckiser
understood had been contacted by telephone.

Reckitt Benckiser submitted that the idea for the
supplement came from the faculty. Reckitt Benckiser
had initially expected that there would have been
discussions around the need to educate health
professionals. The primary objective should have
focused on an output of a treatment algorithm
which captured how GPs could diagnose
laryngopharyngeal reflux correctly and enabled a
successful treatment pathway to be decided without
unnecessary referrals. However, based on the
discussion at the advisory board meeting, the
faculty considered and decided that it was
premature to suggest a treatment algorithm for this
condition with primary care physicians, and hence a
more educational output based on case studies
(anonymous actual experiences of the faculty)
would be more appropriate. This changed the
whole scope of the meeting. The faculty’s advice
was wholly accepted by Reckitt Benckiser. This
clearly demonstrated independence from the faculty
which had made the necessary decision based on
its clinical experience and judgement, rather than
any requirement from Reckitt Benckiser or that of its
communications agency.

Placement of the supplement in the BMJ was also

6 Code of Practice Review August 2009

66235 Code of Practice Aug No 65:Layout 1  17/8/09  12:25  Page 6



7Code of Practice Review August 2009

based on advice from the faculty, due to the need
for widespread educational dissemination. The BMJ
was contacted by Reckitt Benckiser’s media agency.

Reckitt Benckiser did not provide any material for
inclusion within the body of the educational
supplement. The clinical evidence pertaining to
Gaviscon Advance Aniseed Suspension and that of
certain proton pump inhibitors (specifically
omeprazole and esomeprazole) were independently
discussed by experts within the group. Reckitt
Benckiser only suggested that prescribing
information should be included as its product was
mentioned in the supplement.

The deadline for receipt of inserts at the printers
was Thursday, 29 January, ie 9 days prior to
publication on 7 February. Owing to the number of
members involved at the meeting, all changes by
the faculty members were incorporated and
agreement reached at the end of November 2008.
The deadline from the BMJ was established only
following the review and agreement of the
supplement by all members of the faculty.

Reckitt Benckiser, nor any of its agencies, had any
editorial control over the output. Discussions with
the BMJ on placement dates were carried out by the
media agency, and post agreement of the faculty of
the written output, it was artworked prior to
placement with appropriate approval requirements
by Reckitt Benckiser’s regulatory and medical team
and the BMJ.

Reckitt Benckiser submitted that a medical
information scientist and a senior brand manager
from the company attended the meeting as
observers only; neither made any active
contribution to the discussion.

Reckitt Benckiser explained that the
communications agency was a medical education
specialist agency whose services were procured by
Reckitt Benckiser on an ad hoc basis, based on
medical, educational and clinical advisory needs for
its brands. Reckitt Benckiser’s role was to provide
the agency with a brief or objective of the
requirements; subsequently the agency would
propose detail of the activity, budget and timings
which were then discussed and agreed with Reckitt
Benckiser prior to the activity being implemented.
Fees were paid on a project-by-project basis by
Reckitt Benckiser.

The objective on this occasion was to construct a
multidisciplinary advisory panel that would discuss
current understanding with regards the
characteristics and clinical management of extra-
oesophageal reflux or laryngopharyngeal reflux. As
a result of these discussions it was hoped that an
educational output would be created for use in
primary care and for patients suffering from this
condition. This was based on research evidence that
laryngopharyngeal reflux, whilst being a common
condition was relatively poorly understood by GPs.
Although its symptoms were recognised within

primary care, it was common to refer these patients
to ENT specialists, gastroenterologist or cough
specialists.

It was considered that education of the disease area
would be beneficial, as it could lead to more
appropriate prescribing; a reduction of unnecessary
referrals to ENT, gastro and specialist clinics, whilst
gaining improved patient outcomes.

PANEL RULING

The Panel noted that it was acceptable for
companies to sponsor material. It had previously
been decided, in relation to material aimed at
health professionals, that the content would be
subject to the Code if it was promotional in nature
or if the company had used the material for a
promotional purpose. Even if neither of these
applied, the company would be liable if it had
been able to influence the content of the material
in a manner favourable to its own interests. It was
possible for a company to sponsor material which
mentioned its own products and not be liable
under the Code for its contents, but only if it had
been a strictly arm’s length arrangement with no
input by the company and no use by the company
of the material for promotional purposes.

The Panel further noted that the term ‘promotion’
meant any activity undertaken by a
pharmaceutical company or with its authority
which promoted the prescription, supply, sale or
administration of its medicines. The Panel noted
Reckitt Benckiser’s submissions regarding the
roles of third parties in the generation of the
material at issue. In the Panel’s view, however,
each of those parties was acting on behalf of
Reckitt Benckiser and so the company was
responsible, under the Code, for their actions.

The Panel noted that, through its communications
agency, Reckitt Benckiser had formed an advisory
board to discuss the management of symptoms of
extra oesophageal reflux. Invitations to the
meeting clearly stated that they were being sent
on behalf of Reckitt Benckiser. Recipients were told
that the morning session would be based on
discussions and brainstorming around the need to
educate health professionals and consumers on
the condition. The afternoon session would focus
on producing a treatment algorithm to capture
how GPs could diagnose the condition correctly
and treat patients successfully without
unnecessary referrals. Some of the faculty
members had previously been involved in other
projects undertaken by Reckitt Benckiser.

The agenda for the meeting showed that in the
morning there was a twenty minute presentation
entitled ‘The Role of Alginates in Treating Patients
with Extra-oesophageal Reflux’ which was
delivered by a former global research and
development manager of Reckitt Benckiser. The
Panel noted that the former employee was listed

66235 Code of Practice Aug No 65:Layout 1  17/8/09  12:25  Page 7



as a meeting participant in the company’s
response and had received an honorarium; he was
not, however, listed as one of the participating
experts in the material at issue.

The Panel considered that Reckitt Benckiser was
wholly responsible for the advisory board meeting
and thus for any output from that meeting. There
was no strictly arm’s length arrangement. Reckitt
Benckiser had acknowledged that reference to
Gaviscon Advance had rendered the document at
issue promotional in nature. The document
contained three main sections: ‘The Spectrum of
Reflux Disease’; ‘Differential Diagnoses of LPR
[laryngopharyngeal reflux] and GORD [gastro-
oesophageal reflux disease]’ and ‘Evidence for the
role of an alginate reflux suppressant in the
treatment of LPR’. The third section detailed two
clinical studies which had assessed the efficacy of
Gaviscon Advance and also gave three case
histories of patients who had benefitted from such
therapy. The Panel noted Reckitt Benckiser’s
submission that the artworked document had
been approved by its regulatory and medical
team.

The Panel considered that the material at issue
was not a supplement ‘Supported by an
educational grant from Reckitt Benckiser’ (as
stated on the front cover) but an advertisement for
Gaviscon Advance issued by Reckitt Benckiser.
The Panel noted the supplementary information to
Clause 6.3 referred to inserts that might be
regarded as promotional material for example
reports of conference proceedings not being
subject to the restrictions of Clause 6.3. The Panel
did not consider that this applied to the material
before it given that the material was, in effect,
produced by Reckitt Benckiser following its
advisory board meeting and the company had
editorial control. The supplementary information
did not give detailed guidance on the distinction
between an advertisement and promotional
material. Taking all the circumstances into
account, the Panel decided that the material was,
in effect, an eight page advertisement for
Gaviscon Advance. It thus exceeded the two page
limit allowed in any issue of a journal and so a
breach of Clause 6.3 of the Code was ruled.

The Panel considered that the declaration of
sponsorship statement on the front cover
(‘Supported by an educational grant from Reckitt
Benckiser’) did not accurately reflect the nature of
the company’s involvement. A breach of Clause
9.10 was ruled.

The Panel did not consider that the format and
style of the insert was such that it would be
confused with that of the BMJ; the two were quite
dissimilar. Nonetheless, the sponsorship
statement ‘Supported by an educational grant …’
disguised the promotional nature of the material.
The sub-heading on the front cover ‘Perspectives
from a consensus meeting …’ added to the
misleading impression of an independent

educational supplement as it was not stated that
the meeting was a Reckitt Benckiser advisory
board. The Panel considered that the insert was
disguised promotion and a breach of Clause 12.1
of the Code was ruled.

The Panel did not consider that the insert was
extreme in either its format or size. It was the
same size as the BMJ page size and the copy
provided by Reckitt Benckiser was not on sturdy
card as submitted by the complainant. No breach
of Clause 9.7 was ruled.

The Panel noted that given its title, ‘Reflux Disease
– What Lies Beneath the Surface?’, sub-heading
‘Perspectives from a consensus meeting …’ and
list on the inside front cover of the faculty, the
insert appeared to be an independent review of
the therapy area. The introduction stated that the
document would explain the difference between
gastro-oesophageal reflux disease and
laryngopharyngeal reflux and provide help to
recognise their individual symptoms and advice
on managing the two very different but related
entities. There was, however, no advice on
managing gastro-oesophageal reflux disease
although detailed advice was given about the
management of laryngopharyngeal reflux. The
insert was promotional material for Gaviscon
Advance. The Panel considered that the insert was
misleading in this regard and a breach of Clause
7.2 was ruled.

The Panel considered that the generation of the
insert demonstrated a lack of control and apparent
poor knowledge of the requirements of the Code.
The artworked document had been reviewed by
regulatory and medical teams within Reckitt
Benckiser. The Panel noted the company’s
comments about the role of its agents but
considered that responsibility under the Code
could not be delegated to third parties. 

The Panel further considered that as a
consequence of its rulings, the whole of the insert
needed to comply with the Code. Clause 7,
Information, Claims and Comparisons, was
particularly relevant. The Panel had not been
called upon to consider any particular claims
made in the insert and its lack of comment did not
mean that the content of the supplement was
acceptable in that regard. The Panel requested
that Reckitt Benckiser be advised of its concerns in
this regard.

APPEAL BY THE COMPLAINANT

The complainant noted that he had not been told
how much the advertisement cost. Without this
information he assumed that an eight page
advertisement in the BMJ cost an inordinately
large amount of money, and therefore represented
an extreme cost for promotional material. The
complainant thus appealed the Panel’s ruling of no
breach of Clause 9.7.

8 Code of Practice Review August 2009

66235 Code of Practice Aug No 65:Layout 1  17/8/09  12:25  Page 8



COMMENTS FROM RECKIT BENKISER

Reckitt Benckiser submitted that it had paid £7,000
to distribute the supplement in the BMJ General
Practice and BMJ Clinical Research editions.
Standard rates for a double page spread
advertisement in the BMJ Clinical Research
edition cost £8,115 and in the BMJ General
Practice edition cost £7,875. The total cost being
£15,990.

Reckitt Benckiser submitted that the amount it had
paid did not constitute an ‘inordinately large
amount of money’ as stated by the complainant.
In fact, it was much cheaper than standard double
page spread advertising that would normally be
paid for by advertisers in the BMJ. Double page
spread advertising was common practice in the
BMJ and in line with what readers, including the
complainant, would normally see. Reckitt
Benckiser disagreed with the complaint. 

FINAL COMMENTS FROM THE
COMPLAINANT

The complainant was very surprised to learn that
an eight page supplement cost less than a two
page advertisement but if the Authority was

satisfied that the company was being truthful then
the complainant was happy to withdraw his
appeal. 

*     *     *     *     *

With regard to the complainant’s comments about
withdrawal of his appeal both parties were
advised that in accordance with Paragraph 15.1 of
the Constitution and Procedure the appeal must
go ahead as Reckitt Benckiser had already
responded to the appeal.

*     *     *     *     *

APPEAL BOARD RULING

The Appeal Board noted the company’s
submission that it had paid £7,000 to distribute the
material in the BMJ. The Appeal Board did not
consider that the material in question was extreme
in terms of its size, format or cost. The Appeal
Board upheld the Panel’s ruling of no breach of
Clause 9.7. The appeal was unsuccessful.

Complaint received 9 February 2009

Case completed 23 April 2009

9Code of Practice Review August 2009

66235 Code of Practice Aug No 65:Layout 1  17/8/09  12:25  Page 9


